DOTYKAMY HISTORII

„Kto będzie kochał serdeczny swój zakątek,
ten Ojczyznę całą również będzie miłował.”

Adam Chętnik

Starsi uczniowie naszej szkoły poszli na rajd pieszy a tego samego dnia (28.09.2018r.) młodsi z klasy IIB i IVA z wychowawczyniami p. Jadwigą Sosnowską, p. Bożeną Danowską i p. Jackiem Sokołowskim pojechali na wycieczkę do Nowogrodu.
Pierwsze kroki skierowaliśmy do Skansenu – Muzeum Etnograficznego założonego przez Adama Chętnika. Nie zaczęliśmy od razu od zwiedzania a od ogniska i upieczenia kiełbasek. Nad brzegiem Narwi nieopodal Skansenu zjedliśmy drugie śniadanie i pełni sił wyruszyliśmy wraz z przewodnikiem do Muzeum. Dla większości uczniów było to pierwsze zetknięcie się z tego rodzaju eksponatami – znajdującymi się w terenie. Odwiedziliśmy wyposażone w domowe sprzęty i meble sprzed lat chłopskie chaty, młyn, kuźnię oraz zabudowania gospodarcze. Najbardziej zapewne podobała się wszystkim łódź wyłowiona z Pisy. Najciekawsze, że ma najprawdopodobniej, jak stwierdzili naukowcy, około 1000 lat. Wzbogaceni w nową wiedzę, idąc wzdłuż brzegu Narwi dotarliśmy do schronu bojowego numer 1 (z okresu II wojny światowe), znajdującego się przy moście w Nowogrodzie. Schron jest pamiątką zaciętych walk obronnych z września 1939 roku. Tu był czas na dokładne przyjrzenie się obiektowi, zrobienie zdjęć, posilenie się zapasami z plecaka. Następnie weszliśmy schodami na górę, na której szczycie stoi pomnik – czołg T-34 i dwa działka armatnie. Na tablicy pod czołgiem umieszczono napis: „Chwała bohaterom poległym w walce z niemieckim faszyzmem”. Ponownie był czas na oglądanie akcesoriów wojskowych ze wszystkich stron, zabawę i oczywiście zdjęcia czołgu i pięknej panoramy z rzeką Narwią w tle. Punktualnie, według planu wyruszyliśmy w drogę powrotną. W autobusie za dobre zachowanie wszyscy otrzymali plany lekcji – widokówki ze Skansenu.